نکات مهم درباره ارزیابی و انتخاب استاد راهنما

نکات مهم درباره ارزیابی و انتخاب استاد راهنما

فهرست مطالب

یکی از مسائل مهم و اساسی در مقطع ارشد و دکتری، که تمامی دانشجویان با آن روبه رو هستند، انتخاب استاد راهنما می باشد. قبل از انتخاب استاد راهنما، شما باید به چند سوال پاسخ بدهید:

  • رشته تحصیلی و تخصص شما در چه زمینه ای میباشد؟
  • اساتیدی که در رشته و تخصص شما کار میکنند، چه کسانی هستند؟
  • قصد دارید در چه موضوعی به مطالعه و پژوهش بپردازید؟ 
  • اساتیدی که روی موضوع مورد نظر شما مطالعه و تجربه داشته اند، چه کسانی هستند؟
  • این اساتید از نظر علمی در چه سطحی از اعتبار جهانی قرار دارند؟

 

بعد از اینکه به چهار سوال اول از سوالات فوق پاسخ دادید، نوبت به آن میرسد که بتوانید اساتید مورد نظر خود را از نظر علمی مورد ارزیابی قرار بدهید.

در ویدیوی زیر می توانید نحوه ارزیابی اساتید در رشته های مختلف با استفاده از گوگل اسکولار را مشاهده بفرمایید:

 

یکی از معیارهای ما برای اینکه اساتید را از نظر علمی در سطح جهانی با هم مقایسه کنیم، ابزاری است که گوگل در اختیار دانشجویان قرار داده به نام google scholar

شما با سرچ کردن نام استاد در گوگل اسکولار، با لیستی از مقالات ایشان و همچنین شاخص هایی از قبیل h-index , Citations ,i10-index  روبه رو خواهید شد.

در این مطلب از آلفامشاور به بررسی این موضوع پرداخته شده است که بررسی این مقالات و همچنین ضرایب گفته شده، چه کمکی در انتخاب استاد راهنما به ما خواهد کرد.

اساتید از نظر علمی در سطحی از اعتبار جهانی قرار دارند؟

اهمیت Citatin در انتخاب استاد راهنما

اگر نام استاد مورد نظر خود را در گوگل اسکولار سرچ کنید، متوجه میشوید که مقالات به ترتیب از بیشترین Citation  به کمترین Citation عنوان شده اند. چراکه از اصلی ترین و مهمترین نکاتی که ارزش و اعتبار علمی یک مقاله را مشخص می کند، تعداد دفعاتی است که به آن ارجاع داده شده است.

h-index

شاخص مهم دیگری که در انتخاب استاد راهنما به شما کمک خواهد کرد، h-index می باشد. این شاخص نشان دهنده این است که استاد در سال های اخیر، به چه اندازه در زمینه های علمی و چاپ مقالات معتبر فعالیت داشته است، h-index میباشد. این شاخص بیان می کند که اگر h-index شخصی مقدار n باشد، این شخص n مقاله دارد که هرکدام از این مقاله ها حداقل n بار cite خورده است. همچنین شاخص i10 بیان کننده تعداد مقالاتی است که حداقل 10 بار cite خورده است.

با توجه به گفته های فوق، گوگل اسکولار می تواند کمک شایانی به شما دانشجویان عزیز در روند انتخاب استاد راهنما بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *