ماشین لرنینگ : هوش مصنوعی و علم داده

ماشین لرنینگ

ماشین لرنینگ : هوش مصنوعی و علم داده

فهرست مطالب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Machine Learning و Deep Learning زیر مجموعه هوش مصنوعی و علم داده:

یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین زمینه های هوش مصنوعی و علم داده و جزو علوم پویا و زنده حال حاضر در سراسر جهان است. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، آمار ها نشان می دهند که دیتا ساینتیست ها که در این رشته و در حوزه ماشین لرنینگ فعالیت و کار می کنند جزو ۵ شغل اول دنیا و طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۰ انجام شده در رده سوم در بین علوم مختلف در جهان رتبه بندی می شوند.

الگوریتم های یادگیری ماشین به کامپیوتر ها این امکان را می دهند که بدون نیاز به اینکه توسط افراد متخصص برنامه ریزی شوند، چیز های جدیدی یاد بگیرند. آنها از آمارها و داده های آماری به عنوان راهی برای درک بهتر مقادیر عظیم داده هایی که هر روز ایجاد می کنیم استفاده می کنند.این الگوریتم های جدید به ماشین ها و به سیستم ها کمک می کنند تا تصاویر، صداها و فیلم ها را طبقه بندی کنند. آنها می توانند به سوالات ما پاسخ دهند. دارو های جدید را کشف کنند. در بهبود عملکرد شبکه های اجتماعی استفاده شوند و حتی آهنگ بنویسند. از دیگر کاربرد های خوب این علم که می توان به آن اشاره کرد این است که می توانید نحوه استفاده از الگوریتم های معروف مانند درخت تصمیم، خوشه بندی و تجزیه و تحلیل رگرسیون را برای دیدن الگوها در مجموعه داده های عظیم خود مشاهده کنید.

 

ماشین لرنینگ

 

دیدگاه کلی از ماشین لرنینگ و ابزار های کاربردی پر استفاده:

زمینه ماشین لرنینگ (Machine Learning) و دیپ لرنینگ (Deep Learning) خود زیر مجموعه ای از یک شاخه بزرگ تر به نام هوش مصنوعی (Artificial intelligence) هستند. افرادی که در زمینه علم داده که به اختصار با عنوان Data Scientist شناخته میشوند و در زمینه های Data Science و Data Analysis و شاخه هایی از این جنس فعالیت می کنند، علومی که فرا می گیرند شامل ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ و … در کنار یادگیری موارد زیر که در ادامه نام می بریم مشغول می شوند.

یکی از مهم ترین ابزارهای کاربردی که به شما کمک زیادی خواهد کرد و به احتمال زیاد نیاز به یادگیری آن خواهید داشت، زبان برنامه نویسی Python است. پس حتما پیشنهاد می شود که به این زبان مسلط شوید. از دیگر ابزار های مهم علم داده در کنار بقیه ابزار هایی که موجود است می توان به زبان برنامه نویسی R، نرم افزار های K Keras(A deep learning library)، Tableau، IBM SPSS Modeler، Apache Spark، TensorFlow، Power BI، Microsoft Sql Server اشاره کرد.

 

ماشین لرنینگ

 

زیر شاخه های کلی علم داده:

همچنین اگر شما تمایل به ادامه تحصیل در این علم جذاب یا فعالیت شغلی در این حوزه داشته باشید می توانید راجع به این کلمات کلیدی و یک سری عنوان هایی که در ادامه خواهید دید تحقیق کنید که البته در مطالب و پست های آینده به معرفی و توضیح آنها خواهیم پرداخت. میتوان گفت که شما برای تخصص پیدا کردن و فعالیت در زمینه های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ که خود زیر شاخه ای از مجموعه بزرگ دیتا ساینس می شوند نیاز به فراگیری آنها خواهید داشت که شامل عناوین زیادی هستند، مواردی از قبیل:

 

  1. آمار و جبر خطی برای علم داده (Statistics and Linear Algebra for Data Science)
  2. مبانی و مفاهیم علم داده (Data Mining (Data Science Fundamental))
  3. پایگاه داده (Frequently used queries in Sql Server)
  4. پایتون برای علم داده + ماشین لرنینگ (Python + Machine Learning)
  5. زبان برنامه نویسی R برای علم داده (R for Data Science)
  6. فرآیند کاوی (Process Mining)
  7. داستان سرایی داده (Data Storytelling (Tableau))
  8. هوش تجاری (Microsoft Power BI)
  9. متن کاوی و وب کاوی کاربردی (Applied Text Mining And Web Mining in Python + Social Network Analysis)
  10. تحلیل کلان داده ها (Big Data)
  11. مدیریت و حاکمیت داده (Data Management & Governance)
  12. یادگیری عمیق (Deep Learning)

 

ماشین لرنینگ

 

شمای کلی از هوش مصنوعی (Artificial intelligence)، ماشین لرنینگ (Machine Learning)، دیپ لرنینگ (Deep Learning):

درواقع اگر یک شمای کلی از این علم بخواهیم برای خودمان ترسیم کنیم می توانیم به این صورت در نظر بگیریم که هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به هر روش یا تکنیکی گفته می شود که به کامپیوتر ها این امکان را می دهد که به نحوی رفتار انسان را برای خودشان شناسایی و از ان تقلید کنند.

ماشین لرنینگ (Machine Learning) به تکنیک های هوش مصنوعی گفته می شوند که به کامپیوتر ها امکان یادگیری می دهند بدون اینکه حتما کسی یا روشی آن ها را برنامه نویسی کرده باشند.

همچنین دیپ لرنینگ (Deep Learning) زیر مجموعه ای از ماشین لرنینگ است که محاسبات پیچیده به عنوان مثال محاسبات مربوط به الگوریتم ژنتیک و یا حوزه مربوط به شبکه های عصبی و موارد دیگر را ممکن می سازد.

 

 

احد الوندی

فارغ التحصیل مهندسی برق – گرایش الکترونیک

فعال در زمینه Data Science، هوش مصنوعی و اتوماسیون صنعتی

مدرس زبان برنامه نویسی Python و نرم افزار MATLAB

https://www.linkedin.com/in/ahadalvandi

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]ماشین لرنینگ: مباحث اصلی و کلیدی

الگوریتم های ماشین لرنینگ

ده کتابخانه برتر پایتون برای یادگیری ماشین

ماشین لرنینگ و کاربرد های آن

آموزش رایگان پایتون

برای اطلاع از آخرین اخبار کنکوری و نکات مشاوره ای در کانال ارشد برق با ما همراه شوید. عضویت در کانال ارشد برق[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *