بهترین منابع کنکور ارشد برق در درس بررسی سیستم های قدرت

بهترین منابع کنکور ارشد برق در درس بررسی سیستم های قدرت

فهرست مطالب

در این مطلب از آلفامشاور، به معرفی منابع و بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت پرداخته شده است. همچنین روش مطالعه این درس و تحلیل قمست های مختلف با توجه به تعداد تست های کنکور ارشد برق سال های اخیر و اولویت فصول از نظر طراحان کنکور ، توسط استاد حافظی، مدرس درس بررسی سیستم های قدرت و ماشین های الکتریکی ، به صورت کامل شرح داده شده است.

بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت

مباحث مطرح شده در وویس زیر درباره درس بررسی سیستم های قدرت

[wp-svg-icons icon=”checkmark-circle” wrap=”i”] معرفی بهترین منابع و بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت در کنکور ارشد برق

[wp-svg-icons icon=”checkmark-circle” wrap=”i”] مراجع مبتنی بر کنکور

[wp-svg-icons icon=”checkmark-circle” wrap=”i”] فصل­ بندی و تعداد سوالات هرفصل

[wp-svg-icons icon=”checkmark-circle” wrap=”i”] توضیح درباره بهترین روش مطالعه این درس

درس بررسی سیستم های قدرت در کنکور ارشد برق

تعداد سوالات و بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت در کنکور ارشد برق

از سال 84، طراحان کنکور تصمیم گرفتن که درس بررسی سیستم های قدرت یا تحلیل سیستم های انرژی رو به مجموعه سوالات کنکور ارشد برق اضافه کنن. در ابتدا این درس شامل 12 سوال بود و بطور معمول 7 فصل رو از این درس شامل میشد که در ادامه در مورد تک تک فصول صحبت خواهیم کرد. اما از سال 96 تعداد سوالات از 12 تست به 5 تست کاهش پیدا کرد و با درس ماشین های الکتریکی ادغام شد و در حال حاضر 15 سوال رو از کنکور ارشد برق شامل میشه. منابع و بودجه بندی دروس مختلف کنکور ارشد برق

بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت در کنکور دکتری

در کنکور دکتری نیز 10 سوال بررسی داره و چند مبحث خیلی کوتاه نسبت به درس بررسی در کنکور ارشد، بیشتر داره، مثل بحث پایداری، اتصال کوتاه و مباحثی از این دست.

بهترین مراجع و کتب اصلی برای درس بررسی سیستم های قدرت

مراجعی که دانشگاه های مختلف تدریس می کنن و روی اونها تاکید دارن، کتاب هادی سعادت هست که دو جلد داره و به طور معمول بررسی سیستم های قدرت 1 در جلد یک مطرح میشه و مباحثی مثل پایداری در جلد دو مطرح میشه. کتاب دوم کتاب استیونسون هست. همچنین مجموعه سه جلدی آقای دکتر عابدی هست که همه مباحث رو شامل میشه. اما کتاب بهتری که میشه بهش اشاره کرد، کتاب آقای احد کاظمی هست، انتشارات علم و صنعت، کتاب به شدت خوبی هست. و در آخر کتاب گلاور کتاب خوبیست و سطح نسبتا بالایی داره.

بررسی سر فصل ها

فصل اول:

مفاهیم مقدماتیست که ساده ترین تعاریف و مفاهیم بیان شده که در سال های قبل تر میانگین یک سوال از این مباحث مطرح میشد. اما با کاهش تعداد سوالات این درس در کنکور ارشد برق از 12 تست به 5 تست، این مباحث مورد توجه طراحان نیست اما مباحثی هستند که یادگیریشون برای ادامه ی مسیر حتما لازم خواهد بود. چرا که در تست های دیگر ممکنه ازشون استفاده بشه.

فصل دوم:

محاسبه پارامترهای خطوط انتقال که با توجه به بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت هرساله از این فصل سوالاتی مطرح میشه. اما در همین فصل مباحثی مثل باندل کردن وجود داره ولی با وجود اهمیتی که این مبحث داره،خیلی مورد توجه طراحان کنکور ارشد برق نبوده. یه نکته ای رو لازمه عرض بکنم، که در درس بررسی سیستم های قدرت، صرفا یاد گرفتن فرمول ها و توانایی در حل مساله کافی نبوده و لازم است که به مفاهیم هم مسلط باشید. چرا که دانستن این مفاهیم به شما کمک میکنه تا از روابطی که بلد هستین به درستی استفاده کنین.

فصل سوم:

مدل و عملکرد خط انتقال. در این فصل یکی از مهترین مباحثی که باید یاد بگیرید اینه که ماتریس های خط انتقال رو به دست بیارید و طی تغییراتی که در خط ایجاد میشه، ببینید درایه های ماتریس چه تغییری می کنه. همچنین بحث های جبران سازی، امپدانس مشخصه، توان های اکتیو و راکتیو  نیز از مباحث مهم و سوال خیز هستن و مباحث مفهومی نیز در این فصل زیاد دیده میشه.

فصل چهارم:

ماتریس های امپدانس و ادمیتانس شبکه. بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت در سال های دور نشان داده که زمانی که تعداد تست ها 12 تا بود، سوال مستقیم از این بحث مطرح میشد. اما در کنکورهای اخیر، تنها بعنوان پیش نیازی برای مبحث پخش بار عنوان و استفاده شده است و سوال مستقیمی از این مبحث مطرح نشده است.

فصل پنجم:

محاسبات پخش بار.  این فصل که از درس محاسبات عددی نشأت گرفته شده و مفاهیمی داره که بیشتر در مبحث ریاضیات مطرح میشه. چند روش کلی در این فصل وجود داره که در مورد این روش ها، شما باید روابط کلی رو بلد باشین و سپس خودتون رو درگیر حل مساله بکنین.

فصل ششم:

بهره برداری اقتصادی از سیستم های قدرت. با توجه به بودجه بندی بررسی سیستم های قدرت از این فصل تا به الان دو سوال در سال های 84 و 98 کنکور ارشد برق مطرح شده. اساس این فصل محاسبه تلفات و سوالات مربوط به پخش بار اقتصادی است.

فصل هفتم:

محاسبات سیستم های توزیع. در این فصل دو موضوع خیلی مهم مطرحه.شبکه های شعاعی و شبکه های بهم پیوسته رو بلد باشین. اما این فصل هم خیلی مورد توجه طراحان نبوده و تمرکز اصلی روی پنج فصل اول می باشد.

مشکل اصلی که دانشجویان با این درس دارن، روابط زیاد بررسی سیستم های قدرت می باشد اما بزرگترین اشتباه همینه که در این درس حفظ کردن روابط مشکلی رو حل نمیکنه. این درس نیاز به بررسی و تحلیل داره. حفط کردن لازمه، اما کافی نیست و تحلیل سیستم میتونه در کنار روابط بسیار کمک کننده باشه.

برای اطلاع از آخرین اخبار کنکوری و نکات مشاوره ای، در کانال ارشد برق با ما همراه شوید.عضویت در کانال ارشد برق